DRAHÉ KAMENY z Českého ráje

Turnovští Jan a Václav Fišerové. Jejich údajná výprava do Benátek, pět let snah zmocnit se zdejšího přísně utajovaného tajemství, návrat do Turnova, desítky zmarněných pokusů a pak – konečně úspěch! V roce 1711 vyrábějí první sklovinu pro výrobu umělých kamenů.

SKLÁRNA NA NOVÉM SVĚTĚ

Psal se rok 1712, když Elias Müller vystavěl na jilemnickém panství hrabat Harrachů svou sklárnu. Navázal tak na tradiční výrobu skla, které se na pomezí Krkonoš a Jizerských hor vyrábělo už v polovině 14. století. Dodnes tu můžete vidět nejen hutní výrobu a foukání skla, ale i sto let starou brusírnu. Poháněna je stejně jako tehdy vodní turbinou a transmisemi sloužícími k rozvodu hnací síly.

ELIAS PALME

Elias Palme, jeden z nejslavnějších výrobců svítidel, navázal na tradici lustrařství v Kamenickém Šenově. Průmyslovou výrobu lustrů zahájil již v roce 1724 Josef Palme v Práchni.

ELDORÁDO PERLÍ A PERLIČEK

Nenašli byste věru v celé Zásadě a širokém okolí člověka, který by o Janu Šourkovi řekl křivého slova. Vždyť s ním jakoby přišla do Zásady prosperita a blahobyt. Jen co vzal do ruky rychtářské právo, začal se život ve vesnici obracet k lepšímu. Byl jedním z prvních, kdo si troufl vyrazit do světa za obchodem.

JOSEF RIEDEL

Král jizerskohorských sklářů, Josef Riedel, se narodil v Hejnicích v roce 1816. Byl představitelem již šesté generace sklářské rodiny a svou stopu otiskl nesmazatelně na svazích Jizerských hor.

FRIEDRICH EGERMANN

„Před očima se mi zjevil nápis 'oxid mědi'. A byl dokonce vyvedený ve zlatě!" Ano, právě pronikání, odborně difundování, mědi do povrchu skla bylo klíčem k největšímu Egermannovu životnímu objevu, psal se rok 1832. V jeho domě na novoborském náměstí i dnes najdeme sklářskou dílnu - tradice žije.

JOSEF PFEIFFER

Josef Pfeiffer - jablonecký podnikatel a starosta, který stál u rozvoje exportu bižuterie. Vše je potvrzeno i u císařského dvora a v roce 1866 se Jablonec za jeho vlády stává městem.

FOUKANÁ PERLE a její cesta na stromeček

Lidi si dokážou seřadit čas do čísel, to my, perle, neumíme. Ale zaslechla jsem, že už mě tady, v horách, foukají víc než sto padesát let. Po perlovsku řečeno – hóóódně dlouho. Kdo jste nikdy nebyl u toho, když se rodí perle, nevíte, jak krásnej může být život....

TAVENÁ PLASTIKA

V 1920 byla v Železném Brodě založena první ryze česká sklářská škola, díky ní se město stalo centrem sklářského umění.

Křišťálové údolí v roce 2026 Made in Jablonec 2026 Ples města Jablonec nad Nisou 2026 – Třpytivých 160 Plán výstav a akcí Sklářského muzea Nový Bor pro rok 2026 Držitelkou Ceny Stanislava Libenského 2025 je Josefína Váchová za její umělecké dílo s názvem Bilancio Muzeum Českého ráje v Turnově - tip na vánoční dárek Vánoční podvečerní prohlídky Křišťálového chrámu Vánoce umíme skvěle!  Vánoční ozdoby z regionu v Paláci Liebieg Výstava umělců Art Without Borders Skleněná trofej Full House Award od SUPŠS Kamenický Šenov Kolekce šperků inspirovaná pralinkami Do Kryštofova Údolí míří nový skleněný betlém od UrbanGlass reGenerace7 GEN 105 - křehkost tvaru, síla myšlenky Ve světle příběhů KŘIŠŤÁLOVÁ ZAHRADA – Skleněná symfonie světla a hudby ve fantastických instalacích Skleněný vesmír Jana Exnara Výstava rodinného sklářského studia Aleše a Zlaty Zvěřinových z Nového Boru nekončí! Nová kolekce 2025 od Decor by Glassor Úspěch v soutěži Master of Crystal 2025 - Vlákna času POP_UP Opening nově otevřeného autorského ateliéru a obchodu v Liberci Crystal Valley Week 2025 - ohlédnutí za festivalem Ze skla KLIMCHI pije i Bridget Jonesová XV. Stanislav Libenský Award 2024 - Pocta Oldřichu Palatovi S hrdostí oznamujeme, že sklářský festival CRYSTAL VALLEY WEEK 2024 získal záštitu UNESCO! Oděv a korálkové aplikace v Severočeském muzeu v Liberci České sklo pro film Na nože: Glass Onion
Křišťálové údolí v roce 2026
více
Made in Jablonec 2026
více
Ples města Jablonec nad Nisou 2026 – Třpytivých 160
více
Plán výstav a akcí Sklářského muzea Nový Bor pro rok 2026
více
Držitelkou Ceny Stanislava Libenského 2025 je Josefína Váchová za její umělecké dílo s názvem Bilancio
více
Muzeum Českého ráje v Turnově - tip na vánoční dárek
více
Vánoční podvečerní prohlídky Křišťálového chrámu
více
Vánoce umíme skvěle!
více
Vánoční ozdoby z regionu v Paláci Liebieg
více
Výstava umělců Art Without Borders
více
Skleněná trofej Full House Award od SUPŠS Kamenický Šenov
více
Kolekce šperků inspirovaná pralinkami
více
Do Kryštofova Údolí míří nový skleněný betlém od UrbanGlass
více
reGenerace7
více
GEN 105 - křehkost tvaru, síla myšlenky
více
Ve světle příběhů
více
KŘIŠŤÁLOVÁ ZAHRADA – Skleněná symfonie světla a hudby ve fantastických instalacích
více
Skleněný vesmír Jana Exnara
více
Výstava rodinného sklářského studia Aleše a Zlaty Zvěřinových z Nového Boru nekončí!
více
Nová kolekce 2025 od Decor by Glassor
více
Úspěch v soutěži Master of Crystal 2025 - Vlákna času
více
POP_UP Opening nově otevřeného autorského ateliéru a obchodu v Liberci
více
Crystal Valley Week 2025 - ohlédnutí za festivalem
více
Ze skla KLIMCHI pije i Bridget Jonesová
více
XV. Stanislav Libenský Award 2024 - Pocta Oldřichu Palatovi
více
S hrdostí oznamujeme, že sklářský festival CRYSTAL VALLEY WEEK 2024 získal záštitu UNESCO!
více
Oděv a korálkové aplikace v Severočeském muzeu v Liberci
více
UNESCO: Ruční výroba skla je nehmotným kulturním dědictvím lidstva
více
Křížová cesta smíření při Kostele sv. Anny
více
České sklo pro film Na nože: Glass Onion
více
Vánoční show na huti Předvánoční výprodej u Novotný Glass Vánoční ozdoby z regionu v nejstarší garáži v českých zemích Vánoční podvečerní prohlídky Křišťálového chrámu Vánoční tvoření 2025 v Muzeu skla a bižuterie v Jablonci nad Nisou Vánoční tvořivá dílnička ve Sklárně Novosad & syn Autorská výstava: Martina Josífek Zelinková Vánoce umíme skvěle!  Ples města Jablonec nad Nisou 2026 – Třpytivých 160 Ve světle příběhů - Výstava děl Martiny Josífek Zelinkové Made in Jablonec 2026 Křišťálové nebe Pololetní prázdniny v muzeu Bižuterní kurz pro dospělé GEN 105 - křehkost tvaru, síla myšlenky Antonín Drobník - SKLO A ŽIVOT Jarní prázdniny v muzeu Velikonoce v Křišťálovém údolí 2026 JAN EXNAR – AD ASTRA Marie Glückaufová Lustrfest 2026 YGS 2026 - Dětské sklářské sympozium Pivní slavnosti ve Sklárně a minipivovaru Novosad & syn Harrachov Řemeslo a umění ve skle Nový Bor 2026 Vánoce v muzeu Ladislav Průcha 20 LET BYSTRO DESIGN reGenerace7 - výstava současného autorského šperku VYRAŽENO DO KOVU. Jablonecká bižuterie – Medaile – Plakety – Odznaky Salon XII. CRYSTAL VALLEY WEEK 2026 Skleněné městečko - 20. ročník festivalu sklářského řemesla
20/12 20/12
Vánoční show na huti
více
25/11 23/12
Předvánoční výprodej u Novotný Glass
více
19/11 23/12
Vánoční ozdoby z regionu v nejstarší garáži v českých zemích
více
20/12 27/12
Vánoční podvečerní prohlídky Křišťálového chrámu
více
29/12 29/12
Vánoční tvoření 2025 v Muzeu skla a bižuterie v Jablonci nad Nisou
více
27/12 31/12
Vánoční tvořivá dílnička ve Sklárně Novosad & syn
více
19/12 5/1
Autorská výstava: Martina Josífek Zelinková
více
19/11 10/1
Vánoce umíme skvěle!
více
17/1 17/1
Ples města Jablonec nad Nisou 2026 – Třpytivých 160
více
19/11 17/1
Ve světle příběhů - Výstava děl Martiny Josífek Zelinkové
více
28/1 28/1
Made in Jablonec 2026
více
6/12 31/1
Křišťálové nebe
více
30/1 1/2
Pololetní prázdniny v muzeu
více
21/2 21/2
Bižuterní kurz pro dospělé
více
21/11 22/2
GEN 105 - křehkost tvaru, síla myšlenky
více
12/12 1/3
Antonín Drobník - SKLO A ŽIVOT
více
3/2 12/3
Jarní prázdniny v muzeu
více
28/3 29/3
Velikonoce v Křišťálovém údolí 2026
více
7/11 26/4
JAN EXNAR – AD ASTRA
více
21/2 17/5
Marie Glückaufová
více
13/6 13/6
Lustrfest 2026
více
18/6 21/6
YGS 2026 - Dětské sklářské sympozium
více
18/7 18/7
Pivní slavnosti ve Sklárně a minipivovaru Novosad & syn Harrachov
více
20/6 4/10
Řemeslo a umění ve skle Nový Bor 2026
více
12/12 13/12
Vánoce v muzeu
více
17/10 31/1
Ladislav Průcha
více
17/10 31/1
20 LET BYSTRO DESIGN
více
6/11 1/2
reGenerace7 - výstava současného autorského šperku
více
10/10 5/4
VYRAŽENO DO KOVU. Jablonecká bižuterie – Medaile – Plakety – Odznaky
více
20/3 18/4
Salon XII.
více
7/11 26/4
JAN EXNAR – AD ASTRA
více
24/8 29/8
CRYSTAL VALLEY WEEK 2026
více
19/9 20/9
Skleněné městečko - 20. ročník festivalu sklářského řemesla
více
Mapa

České sklo pro film Na nože: Glass Onion

GLASS ONION: A KNIVES OUT MYSTERY

Huť Jiřího Pačinka realizovala mimořádnou zakázku pro filmovou produkci. České sklo se tak stalo součástí jednoho z nejzajímavějších filmů roku 2022. Film samotný představuje server Netflixer nebo ČSFD. Níže ale přinášíme příběh očima sklářů ve vyprávění Davida Sobotky, uměleckého ředitele hutí Jířího Pačinka. Přečtětě si, jak se české sklo dostalo až do Netflixu: „Jak se český křišťál z malé severočeské obce Kunratice u Cvikova, ze srdce Křišťálového údolí, dostal až na výsluní Hollywoodu a jak neuvěřitelné cesty k tomu vedly…“

Dle názoru celé řady lidí z filmového oboru i mimo něj, takový projekt přichází pouze jednou, dvakrát za profesní život a může po něm zůstat „pouze“ pár krátkých okamžiků „slávy“, několik blednoucích fotografií, celá řada krásných vzpomínek. Může ale také přinést další podobné milníky, zásadně ovlivnit běh věcí budoucích, ale hlavně stát za novým lidským a profesním přátelstvím a spoluprací...

To vše se loni během jednoho nečekaného ranního telefonátu stalo Jiřímu Pačinkovi a Davidu Sobotkovi, když byli jakoby náhodou osloveni přední americkou filmovou produkční společností a požádáni o zvážení výroby skla pro dekorace právě natáčeného filmu kdesi v Řecku a Chorvatsku. Na první poslech věc nikterak zvláštní, neboť Jiří Pačinek za sebou již několik podobných projektů má, a stejně na tom je také David Sobotka, který se během svých třiceti let ve skle podílel jako sklářský supervizor na několika filmových projektech domácí i zahraniční produkce…

Když ale zazněla jména herců, kteří ve filmu budou vystupovat, i jim se zatajil dech a zpozorněli, jelikož Daniel Craig, Kate Hudson, nebo David Bautista patří aktuálně k samotné špičce světové herecké elity.

Další překvapení na sebe nenechala dlouho čekat, neboť jak známo, ve filmu a přípravě natáčení se kroky běžně dějí v režimu jednotek dnů, hodin, minut a dost často vteřin…

Tím skutečně velkým okamžikem byl příjezd jednoho z nejvýznamnějších amerických filmových designérů Johna Dextera, který se jednoho červencového dne objevil na sklářské huti Jiřího Pačinka v Kunraticích u Cvikova a dovezl sem tak trochu atmosféry Hollywoodu. Muž, který je například dlouholetým spolupracovníkem světové ikony filmu a umění režiséra Tima Burtona, a jako produkční designér stojí za takovými filmovými klenoty jako Star Wars, Lord of the Rings, Pirates of the Caribbean, nebo Sleepy Hollow...Pro tohoto skromného pána, který nám posléze o přestávkách mezi prací vyprávěl své příběhy ze spolupráce se světovými filmovými ikonami, to bylo vlastně úplně poprvé, kdy se ocitl ve sklárně, na huti, na dosah rozžhavené peci a ve společnosti sklářů, kteří i přesto, že neumí hovořit plynně anglicky, přijali Johna ihned za svého a ten byl den ode dne šťastnější. Doslova jako v nejlepším slova smyslu malý kluk, který si vezme sklářskou píšťalu a poprvé zkouší vyfouknout žhavou bublinu. Ostatně tímto sklářským křtem také John Dexter brzy prošel a dodnes si vybavuji, jak obrovský zážitek to pro něj byl.

Mám spoustu nádherných a zábavných historek s touto velkou osobností, a zároveň s tak obyčejným a skromným pánem, který se na několik letních týdnů stal členem týmu Pačinek, aniž v tu chvíli tušil, že se na zdejší sklárnu za pár měsíců vrátí v jiné roli, o níž ale bude řeč později.

Ale zpět k práci - zajímavostí jistě je samotný sled všech kroků a okamžiků, které se postupně skládaly do pestré mozaiky, neboť jak jsem již uvedl v předchozích slovech, vše začalo jedním ranním telefonátem filmové produkce s otázkou, jestli bychom mohli vyrobit nějaké skleněné dekorace pro natáčení filmu s Danielem Craigem, které se chystá brzy probíhat v Řecku a Chorvatsku. Naše kladná odpověď pak vyvolala první návštěvu britské producentky, která k nám přivezla Johna Dextera, kdy oba společně usedli na huť, rozložili několik výkresů, z nichž jeden vybrali jako ten, který by se jako úplně první zkušební exemplář před jejich zraky vytvořil, a pak již doslova magnetizováni sledovali koncert Jiřího Pačinka, který za přibližně dvě hodiny se svými kolegy „vystřihl“ překrásný objekt, ze kterého jim šla hlava kolem…

Ještě dnes mi zní autentická slova producentky, která se ke mně naklonila a řekla : Našli jsme vás ! Podívej na Johna, jak je nadšený !

A skutečně tomu pánovi, kterého jsme já, Jiří Pačinek a skláři viděli poprvé v životě a ještě jsme ani netušili, o koho se jedná, jiskřily oči a jeho ústa se smála nadšením. Tehdy vlastně, filmově řečeno, padla úplně první klapka s titulkem GLASS ONION & PAČINEK…

John nám od tohoto dne ve sklárně zůstal na celé týdny a začala se tvořit první série dvaceti vybraných objektů, což pro představu čtenáře byly velké a detailně propracované skleněné sochy, které se do celku a výsledného tvaru kompletovaly buď zahorka přímo na píšťale, nebo v případě těch největších a nejtěžších kusů pak pomocí speciálního sklářského lepidla, které má stejnost pevnost a čirost jako sklo samotné.

Ženské torzo, květina, hlava psa, váza složená z bublin jakoby vytvořených dětským bublifukem, busta zvláštního muže, a další objekty, které se během hodin a dnů rodily na píšťalách sklářů a pod rukama Jiřího Pačinka, přiváděly Johna a režisérův tým, kterému online do USA dokumentoval v podstatě neustále celý proces, k obrovskému nadšení.

Na huti to vlastně ve chvílích výroby a zrodu objektů bylo takové malé úplně první natáčení, kdy ale v objektivu Johnovy malé kamery nebyly hvězdy Hollywoodu, ale v propocených košilích kunratičtí skláři Jirka, Jarda, Honza, Petr a další, tahající desítky kilogramů žhavé skloviny na píšťale, ale stále v pohodě a s úsměvem reagující na prosby a pokyny jejich „režiséra“ Johna Dextera.

 

Dá se říci, že mezi Kunraticemi u Cvikova a americkým Los Angeles, kde sídlí filmová produkční agentura, vznikl jakýsi virtuální most, přes který proudily stovky fotografií a videí, tak jak je John pořizoval a konzultoval na dálku tisíců kilometrů se štábem.

Pravděpodobně atmosféra hutě, kterou přenášely, krása vznikajících objektů a kreativní přístup Jiřího Pačinka způsobily, že první edice plánovaných dvaceti kusů se po několika dnech rozrostla na čtyřicet, neboť nadšení štábu nebralo konce a prosba režiséra Riana Johnsona o výrobu dalších prostě nešla odmítnout…

Pro sklárnu Pačinek to však znamenalo, že musela na měsíc „zmrazit“ všechny ostatní zakázky a věnovat se pouze filmu, což ale zákazníci chápali a sklárně navíc gratulovali k práci na tak významném projektu.

Den za dnem se pracovalo nejen na huti, ale také na brusírně a lepírně, kde probíhala kompletace jednotlivých skulptur, které pak byly pečlivě  baleny pro celkem tři individuální transporty objektů do Chorvatska, přímo na místo natáčení.

Odjelo tedy prvních dvacet klenotů, a když se chystalo odjet dalších dvacet nových, John nás jednoho srpnového rána příjemně zaskočil svou prosbou, kterou nám opatrně předkládal, a to jestli by šlo vyrobit ještě úplně posledních dvacet kusů, neboť režisér kvůli celé té skleněné kráse vytvořil ve scénáři další záběry a místa pro ještě více objektů, než bylo kdy předtím plánováno…

To vše míněno také jako obrovská pochvala za veškerou práci Jiřího Pačinka, jeho sklářů a brusičů, takže této žádosti přirozeně nešlo říci ne, což by ale nikdo z nás ani udělat nechtěl.

Následovaly tedy úplně poslední dny výroby na huti, kde se John Dexter na huti pohyboval již jako zkušený sklářský výtvarník, znalý spousty důležitých věcí ze sklářského oboru a dokonce i sklářské hantýrky…

Stal se prostě jedním z nás a tak jsem v jednu chvíli, kdy jsme spolu trávili čas kompletací jednoho z velkých objektů, vyslovil svou myšlenku, která spočívala v pozvání Johna jako aktivního účastníka na nadcházející IGS – Mezinárodní sklářské symposium, které se konalo ve dnech 1. a 3. října v Novém Boru a které patří k nejstarším a největším akcím tohoto druhu a hlavně rozsahu na světě.

John byl touto myšlenkou doslova nadšený, pozvánku přijal a tak se na konci září do Kunratic u Cvikova vrátil znovu, tentokrát již jako sklářský „harcovník“, který ví a zná. Přivezl s sebou také svou sympatickou a milou manželku Susan, která byla v České republice, tak jako John v létě, poprvé.

Nešetřila superlativy na českou kulturu, historii, architekturu, lidi a atmosféru a to ji teprve čekala první návštěva naší kunratické hutě, kde pak ani doslova nedýchala zaujetím pro to, co měla možnost vidět vznikat na sklářských píšťalách. Zejména okamžiky, kdy na zdejší nejsilnější píšťale vznikal umělecký objekt jejího manžela, který přišel s návrhem obří křišťálové hlavy kance v životní velikosti, jenž bude stát na jakémsi obětním stole, obklopena malými figurami lovců s meči.

Již jen Johnova skica této sochy byla monumentální, natož pak vlastní hlava, jejíž hmotnost je zhruba 25 kilogramů...

Zde je nutné vyzdvihnout absolutní souhru všech sklářů týmu Pačinek, neboť tento objekt byl tak obrovský, technicky náročný a těžký, že jim patří velké poděkování za to, jak dokázali Johnovu kresbu převést do skutečnosti. Není tak divu, že právě instalace Johna Dextera patřila při výstavě výsledků symposia mezi neobdivovanější exponáty a on sám byl velice spokojen se samotným výsledkem, ale také s průběhem práce na huti, která byla jedním obrovským uměleckým happeningem.

Účast Johna Dextera na loňském říjnovém symposiu se tak vlastně stala pomyslnou zlatou tečkou za projektem, který byl neuvěřitelný a vznikl ještě neuvěřitelněji – zeptal jsem se totiž v podstatě ihned na začátku práce pro film Glass Onion britské producentky, jak nás vlastně našla?

Její odpověď si budu pamatovat navždy : „Víš, na pokyn režiséra, abych našla nejlepší sklárnu na světě, která bude schopna projekt zvládnout, jsem usedla k počítači a do hledače zadala klíčová slova „české sklo“.

Jako první vyskočil nějaký PAČINEK GLASS a tak jsem Ti zavolala…“.

Zázraky se dějí!

David Sobotka, Pačinek Glass, Kunratice u Cvikova 

 

Datum zveřejnění

20.12.2022